Jgn lngat SeIamat Walaupun Dikelilingi K0mando. Pended4han Penulis Terkenal Mvngkin Akan Buat Ebit Lew Terdiam

Perkongsian pendkwah bebas Ustaz Ebit Lew di Instagram yang memaklumkan beliau tidak dibenarkan meneruskan misi menghantar bntuan makanan ke pulau-pulau di Semporna menarik perhatian ramai.

Pemilik nama sebenar Ebit Irawan Ibrahim Lew turut memberitahu, antara hkuman boleh dikenakan did3nda 100 ribu atau penjara 3 tahun sekiranya ingkar.

SusuIan dari itu, pelbagai pihak telah tampil memberi kenyataan termasuk pihak polis dan kerajaan negeri Sabah yang menafikan mereka menghaIang Ebit Lew menyalurkan bantuan.

Namun apa yang difahami, pihak polis antara lain mengatakan perkara itu melibatkan 1su keselamatan Ebit Lew sendiri.

Sementara itu, seorang penulis terkenal, Syahril A. Kadir menerusi satu perkongsian di Facebook berkongsi pengalaman beliau ketika bertugas di Lahad Datu sewaktu pencer0bohan tentera Sulu.

Syahril antaranya mended4hkan ‘kecekapan’ puak-puak itu dalam melakukan jnyah tidak harus dipandang remeh.

” Aku dah lihat sendiri kekej4man puak-puak tntera Sulu masa pencer0bohan Lahad Datu dulu.

” Aku dah lihat sendiri bagaimana mereka menggunakan segala teknik dan kemahiran yang mereka miliki untuk mencuIik, menyksa dan membvnuh anggota pasukan keselamatan kita.

” Sepanjang berada buat liputan di sana, walaupun dikelilingi anggota komando tentera dan unit khas polis, kami wartawan sendiri sedaya mungkin memakai jaket kali peluru dan helmet untuk keselamatan diri.

Amal ilmu m1stik
” Kecekapan ‘puak-puak’ ini jangan pandang rendah, dengan kemahiran menyelam, kemahiran snjata ap1, kemahiran t1pu muslihat dan dengan segala ilmu mstik yang mereka miliki, dengan petik jari saja mereka boleh mencuIik dan sampai ke tahap membv-nuh jika mereka mahu.

” Justeru bila polis bagi ‘hint’ tertentu maka paham-paham sendirilah.

” InsyaAllah, takde siapa nak haIang kita buat kebajikan, tetapi pada masa yang sama jangan ambil mudah soal ny4wa dan keselamatan.

” Kita mungkin tak sedar, tetapi tak mustahiI ada mata yang sedang memerhati dan menunggu masa untuk membuat angkara!” tulis Syahril.

Terdahulu Ustaz Ebit meraih perhatian ramai apabila kisahnya yang berjaya membawa satu kampung berjumlah 157 orang dari suku Bajau Laut di Sabah memeluk Islam tuIar di media sosial.

Tidak terhenti di situ, Ebit juga berikrar yang beliau akan terus membantu penduduk di kawasan tersebut dan kini sedang berikhtiar untuk membina sekolah serta menyediakan ustaz untuk mengajar penduduk di sana.

Namun hari ini berita menyedihkan dikongsi beliau apabila menyatakan misi bantuannya untuk membantu penduduk kepulauan tersebut terpksa dihentikan.

” Sayu hati. Saya minta maaf pada penduduk di pulau di Semporna yang saya Islamkan. Saya tidak dapat lagi meneruskan misi bantuan. Saya tangguhkan n1at bina sekolah.

” Pagi ini saya dimaklumkan saya tidak dibenarkan untuk ke Pulau-pulau di Semporna dan diminta untuk berhentikan bantuan di sekitar kepulauan ini kerana ia menyaIahi undang-undang.

” Saya juga dimaklumkan yang saya bakal berdepan hkuman dend4 RM100,000 atau penjara tiga tahun.

” Saya minta mraf. Saya terpksa menangguhkan pembinaan sekolah kecil atau pusat kegunaan masyarakat setempat yang saya rancang.

” Saya dah beli kayu-kayu. Saya dah kumpul tujuh orang guru. Semangat mereka nak mendidik dan menjadi sumber pendapatan mereka. Saya minta maaf yer ustaz ustazah semua,” tulisnya lagi dengan penuh kesaI.- Sumber:FB Syahril A. Kadir dan sinarharian

Syed Saddiq Pula Bagi Cadangan Anugerahkan Pangkat ‘Datuk Seri’ Kepada Ebit Lew. Apa Yang Ntizen Respond Kepada Syed Saddiq Memang Tak Dijangka

KUALA LUMPUR, 2 Feb — Pengasas parti Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mencadangkan pendkwah terkenal Ebit Lew diberi pangkat ‘Datuk Seri’ kerana jasanya membantu masyarakat.

“Lebih baik anugerahkan pangkat ‘Datuk Seri’ ke Ustaz Ebit Lew dari menteri dan ahli politik, setuju?” catatnya di Twitter.

Wakil rakyat Muar itu berkata sedemikian selepas beberapa pemimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN) menerima darjah kebesaran sempena Sambutan Hari Wilayah Persekutuan 2021 semalam.

Antaranya Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin dan Menteri Pendidikan Mohd Radzi Md Jidin yang membawa gelaran ‘Datuk’.

Manakala Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Shamsul Anuar Nasarah dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan menerima pangkat ‘Datuk Seri’.

Namum beberapa pembngkang mengkr1tik pengurniaan pingat kepada pemimpin PN yang dianggap tidak sesuai ketika negara masih bergeIut dalam pndemik C0v1d-19.

Selepas Syed Saddiq beri cadangan tentang pemberian anugerah Datuk Seri kepada Ebit Lew ramai yang telah memberi respond.

Rata rata ramai memberitahu Ebit Lew tidak kejar pangkat atau darjat di dunia tetapi segala usaha yang Ebit Lew adalah untuk akhirat.

“Ust EL pelabur bijak. Dilabur kekayaan dunia untuk fakir. Dividennya dinikmati di akhirat kelak. Setakat anugerah pangkat ni apelah sangat nilainya disisi Allah swt”

“Apa la sangat pada pangkat di dunia yang hanya sementara ini…apa pun saya support Ustaz Ebit dan terus berdoa agar Ustaz Ebit sihat dan dapat terus berdkwah dengan caranya. Alhamdulillah”

Semoga segala pertoIongan dan usaha Ebit Lew dapat ganjaran yang besar di kemudian hari. Insyallah..

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Nak macam-macam info? Join Group Facebook Nak Kecam Apa Hari Ini?

Leave a reply "Jgn lngat SeIamat Walaupun Dikelilingi K0mando. Pended4han Penulis Terkenal Mvngkin Akan Buat Ebit Lew Terdiam"

Author: 
author