Dulu Sempat Viral! Pria Ini Rela Batakan Kerja Demi Sahabat Yang Alami Stroke, Kini Sahabatnya Telah Meninggal Dunia

Masih ingat dengan kisah viral seorang sahabat yakni Hafiz Mahammad yang rela membatalkan pekerjaan demi mengantarkan sahabatnya yang stroke untuk periksa. Namun, persahabatan yang sudah mereka jalin sejak kecil itu harus terpisah karena sang sahabat harus kembali pada Sang Pencipta.

Derai air mata terus mengalir dari mata Hafiz, ia berusaha menepati janji untuk setia menemani, baik suka maupun duka. Sejak sang sahabat divonis stroke dan mengalami beberapa sakit lain, peran Hafiz begitu besar. Ia yang membantu biaya pengobatan, hingga membelikan kursi roda otomatis.

“Sahabat yg membesar & selalu sokong. Sekarang berada dalam kain kafan & saya hanya mampu rasa tangan sahabat dgn sentuh kain kafan itu. Tangan sahabat itu lah yg selalu angkat doa & usap kepala saya dulu untuk tenangkan saya,” tulisnya dalam keterangan video.

Saat kepergian sang sahabat, pihak keluarga sengaja menunggu Hafiz kemudian baru menguburkan jenazah di Kelantan, Malaysia. Awalnya Hafiz terlihat tegar, namun takbir kedua pecah sudah tangisnya. Ia tak sanggup menahan derai air mata harus berpisah dengan sahabat sejatinya.

“Keluarga sahabat semua tunggu saya sampai untuk uruskan jenazah. Waktu di Airport, menitis air mata saya. Rindu & cinta sangat dkt sahabat saya. Bila sampai di Kelantan terus ke bilik Jenazah, Ya Allah saya tak boleh tahan lagi diri ni,” tulisnya dalam caption.

“Takbir pertama saya okay, takbir seterusnya. Saya start menangis, sebak, badan saya menggigil & suara saya tak dapat tahan lagi sebak itu,” imbuhnya.

Tidak hanya itu, Hafiz juga turut turun ke liang lahat untuk membantu proses pemakaman di kala hujan itu. Demi berusaha menepati janjinya, ia berusaha selalu ada. Keberadaannya semenjak sang sahabat sakit, sampai waktunya tiba dijemput oleh Tuhan. Hafiz sangat ingin sahabatnya itu yang akan memabantu dirinya masuk surga.

“Aku dh laksanakan janji aku dekat mu sebagai sahabat. Dari mu sakit sampai ke penamat, aku ada dgn mu. Sebab apa? Sebab aku tahu mu nampak aku & aku nak mu tahu aku betul betul nak jadi sahabat mu dunia akhirat,” jelasnya.

Leave a reply "Dulu Sempat Viral! Pria Ini Rela Batakan Kerja Demi Sahabat Yang Alami Stroke, Kini Sahabatnya Telah Meninggal Dunia"

Author: 
author